بر اساس گزارش خبرگزاري ها يك نوجوان 16 ساله ايراني الاصل كه در آمريكا زندگي مي كند هفته گذشته وارد كشورمان شده است و آزمايشاتي كه از او به عمل آمده نشان مي دهد كه متاسفانه اين نوجوان مبتلا به ويروس است.

به نظر مي رسد در برابر اين بيماري مهلك كشور ما در شرايط كنوني آسيب پذير خواهد بود . عملكرد صداوسيما هم که درگیر انتخابات است ، متاسفانه به گونه اي نبوده است كه از قبل يه مردم درباره خطرات چنين بيماري مهلكي اطلاع رساني زيادي شده باشد .

با مراجعه به سطح شهرهاي كشورمان كمتر موردي از زدن ماسك از سوي شهروندانمان قابل مشاهده است و نگراني خاصي از شيوع اين بيماري ويروسي در كشورديده نمي شود كه اين امر خود مي تواند يكي از دلايلي باشد كه اين بيماري با سرعت بيشتري در كشور گسترش يابد.

بهتر است تا دير نشده اطلاع رساني هاي لازم صورت بگيرد و در اين زمينه صداوسيما بهتر است اندكي هم درباره راه هاي جلوگيري از اين بيماري مهلك اطلاع رساني كرده و افكار عمومي را نسبت به خطرات شيوع اين بيماري حساس كند.



“آنفلوانزاي خوكي” چيست و چه نشانه​هايي دارد؟


 

نخستين ساعات روز شنبه (۵ ارديبهشت) بود كه واژه “آنفلوانزاي خوكي” به رسانه​ها راه پيدا كرد، واژه​اي كه در روزهاي اخير تبديل به سرخط اصلي اخبار شده است. چه چيزي يك آنفلوانزاي ساده را تا اين حد خطرناك كرده است؟

 

ابتلا به آنفلوانزاي خوكي در روزهاي گذشته، براي نخستين بار در مكزيك مشاهده شد و پس از آن نيز در ايالت​هاي جنوبي ايالات متحده، مواردي مشابه گزارش شد. تعداد كشته​شدگان بر اثر اين بيماري در مكزيك تا صبح دوشنبه (۲۷ آوريل / ۷ ارديبهشت)، بر اساس اعلام وزارت سلامت اين كشور، ۱۰۳ نفر و مبتلايان احتمالي به ويروس “H1N1″ (ويروس عامل آنفلوانزاي خوكي) حدود هزار و ۶۰۰ نفر بوده است. بانك جهاني براي مقابله با اين بيماري، ۲۲۵ ميليون دلار در اختيار دولت مكزيك قرار داده است.

 

“آنفلوانزاي خوكي” يك بيماري كاملا ساده و رايج دستگاه تنفسي است. آنفلوانزا در خوك​ها نيز همان قدر رايج است كه در انسان​ها. اين بيماري به راحتي و سرعت سرايت مي​كند اما به ندرت به مرگ منتهي مي​شود.

 

اما چه چيزي ويروس كنوني را تبديل به ويروسي خطرناك كرده است؟ ويروس خوكي نيز مانند تمام ويروس​هاي ديگر خود را تغيير مي​دهد. اگر خوك​هاي مبتلا به آنفلوانزاي خوكي همزمان به آنفلوانزاي انساني يا پرندگان نيز مبتلا باشند، اين ويروس​ها مي​توانند در بدن حيوان ژن​هاي خود را تعويض كنند. بدين ترتيب نوعي جديد از ويروس به وجود مي​آيد كه هم ژن​هاي انسان و هم ژن​هاي حيوان را در خود دارد. اين همان اتفاقي است كه ظاهرا در مورد ويروس كنوني افتاده است.

 

ويروس جديد يكي از انواع H1N1 است. N و H مخفف واژه​هاي ” Neuraminidase” و ”Hنmagglutinin ” و نام دو قشاء سلولي ويروس هستند. در مجموع ۱۶ گونه از “Hنmagglutinin ” و ۹ زيرمجموعه از ” Neuraminidase” وجود دارند كه مي​توانند تركيب​هاي مختلفي با هم تشكيل دهند. گونه​هاي “A H1N1″ ويروس آنفلوانزا براي نخستين بار در سال ۱۹۳۰ ميلادي قرنطينه شدند.

 

راه​هاي انتشار ويروس آنفلوانزاي خوكي و نشانه​هاي ابتلا به آن

 

ويروس آنفلوانزاي خوكي مي​تواند به طور مستقيم از خوك به انسان يا برعكس منتقل شوند. سرايت​هاي تا كنوني به طور مستقيم از خوك به انسان بوده‌اند. بر اساس اخبار منتشر شده، در مكزيك تا كنون احتمالا در ۴ مورد، انتقال از انسان به انسان بوده است. انتقال انسان به انسان نيز دقيقا شبيه سرايت​هاي سرماخوردگي معمولي، از راه قطرات بزاق به عنوان مثال در هنگام عطسه و سرفه صورت مي​گيرد.

 

“پاندمي” يا فراگيري گسترده اين ويروس در سطح جهاني نيز از خطرهاي ديگري است كه در مورد آن هشدار داده مي​شود. ويروس يادشده مي​تواند از راه مسافران به ديگر كشورها نيز منتقل شود. به گفته مارگارت چان، رئيس سازمان بهداشت جهاني (WHO) «مشاهده بيماري خود مي​تواند خطر بالقوه​اي براي انتشار جهاني آن باشد.» اين احتمال قوي است كه بسياري از مردم در برابر نوع جديد ويروس ايمن نباشند. اما اين​كه اين نوع از سرماخوردگي چقدر خطرناك است، به گفته كارشناسان در روزهاي آينده مشخص خواهد شد.

 

بر اساس اعلام مركز پيشگيري از بيماري​هاي واگير ايالات متحده، آنفلوانزاي خوكي از راه مواد غذايي منتقل نمي​شود. البته براي اطمينان بيشتر مي​توان گوشت خوك را تا دماي بيش از ۷۲ درجه رساند. در اين صورت ويروس به​طور حتم از بين خواهد رفت.

نشانه ​ها همچون نشانه​هاي يك سرماخورگي ساده است: تب، احساس خستگي، بي​اشتهايي و سرفه. برخي بيماران همچنين آب​ريزش بيني، گلودرد و حالت تهوع نيز دارند. اسهال همزمان با تهوع در آنفلوانزاي خوكي شديدتر از انواع ديگر سرماخوردگي است.

 

چه داروهايي در برابر اين بيماري مؤثرند؟

 

بر اساس اعلام “CDC”، اداره سلامت ايالات متحده، دو داروي “Tamiflu” و “Relenza” كه داروهاي رايج براي مقابله با آنفلوانزا هستند، براي مقابله با تمام گونه​هاي كنوني آنفلوانزاي خوكي نيز مؤثرند.

 

البته تا كنون هيچ واكسن مؤثري براي اين نوع از آنفلوانزا يافت نشده است. سازمان بهداشت جهاني و مركز پيشگيري از بيماري​هاي واگيردار ايالات متحده ويروس “H1N1″ را قرنطينه كرده​اند تا ​آنها را براي ساخت واكسن در اختيار داروسازان قرار دهند.

پنج نكته مهم براي جلوگيري از ابتلا به آنفولانزاي خوكي


1--دستهاي خود را بشوييد:

ذرات و قطرات كوچك ناشي از سرفه و عطسه بيماري را منتقل مي كنند. اين ذرات به دستهاي ما منتقل مي شوند و بعد هر چيزي را كه ما لمس كنيم آلوده كننده مي شود.

راه صحيح دست شستن : به غير از پشت و روي دستها و انگشتان ، زير ناخنها ، بين انگشتان و دور مچها را به مدت كافي با آب گرم يا داغ كف مالي كنيد و بشوييد و بعد خوب با آب بشوييد::: دستهاي خود را نه تنها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشويي رفتن بلكه بعد از استفاده كردن از حوله يا پوشاندن دهان بعد از سرفه يا عطسه بشوييد.درست است تعداد دفعات خيلي زياد مي شود درست مثل تعداد دفعاتي كه اگر شما در اورژانش يا اتاق عمل مشغول به كارمي بوديد اين كار را انجام مي داديد.

 

2- وقتي عطسه يا سرفه مي كنيد دهان خود را بپوشانيد:

اگر دستمال نداريد از شانه يا گودي آرنج خود استفاده كنيد.اگر اين ذرات به لباس يا يقه شما منتقل شوند خيلي بهتر است از اينكه در هوا و بين افراد ديگر انتشار يابند.بعد دستهاي خود را بشوييد.ماسكهاي جراحي هم خوب هستند ولي در مورد استفاده هر روزه از آنها توافق نظر وجود ندارد و در ضمن دستها را هم پاك نگه نمي دارند

 

3-در خانه بمانيد

اگر بيمار هستيد در خانه بمانيد و هميشه دستهاي خود را بشوييد تا ديگران را آلوده نكنيد

 

4-صورت خود را لمس نكنيد

دستهاي خود را از غشاهاي مخاطي ( چشم- دهان - بيني ) دور نگه داريد چون ويروس از اين راه ها وارد بدن مي شود.
5- از افراد بيمار دوري كنيد

در ضمن اجسام صاف مثل سكه بيشتر از اجسام زبر و منفذدار مثل كاغذ ويروس را منتقل مي كنند

 
__________
 
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا